Project happy kids room design
het 3de project van het derde leerjaar
project happy kids room design
Dit project moesten we zelf een opdrachtgever vinden, en zelf een opdracht bedenken. Elk groepje in de klas heeft dus een andere opdrachtgever en opdracht. Wij hebben uiteindelijk gekozen om als opdrachtgever Samira Bouyeri te kiezen. Samira werkt bij de GGD als kinderarts, en haar afdeling zat met een probleem: veel kinderen waren bang om naar de arts te gaan, en gingen heel erg tegenwerken. Ze vroeg ons om daar een oplossing voor te vinden, en natuurlijk hebben wij dat gedaan..
Sprint 1
In sprint 1zijn we begonnen met het doen van onderzoek naar verschillende aspecten. We hebben bijvoorbeeld gekeken naar onze doelgroep en naar eerdere oplossingen voor het probleem waar we mee bezig zijn. Daarnaast zijn we gestart met brainstormen over mogelijke oplossingen. Al deze informatie hebben we uitgewerkt in een verslag. Dit verslag, genaamd "sprint 1 tm 5," vind je hieronder in een PowerPoint-document. Ons onderzoek richtte zich onder andere op de vraag waarom kinderen bang zijn voor de dokter. Om hier meer inzicht in te krijgen, hebben we een interview gehouden. In dit interview hebben we geprobeerd te achterhalen wat kinderen precies zo eng vinden aan de dokter. De inzichten die we hieruit kregen, hebben we meegenomen in de volgende sprints. Verder hebben we onderzoek gedaan met behulp van de ACCESFM-methode. De resultaten hiervan hebben we in een mindmap gezet. Ook deze mindmap vind je hieronder terug
.Sprint 2
In sprint 2 zijn we begonnen met het bedenken van ideeën en het uitwerken ervan in schetsen. Foto's van deze schetsen vind je hieronder.
Het eerste idee dat we hebben uitgewerkt, was een teddybeer die de kinderen kunnen gebruiken als "patiënt". Stel dat een kind een prik moet krijgen, dan kunnen ze met een speelgoedspuitje hetzelfde doen bij de knuffelbeer. Dit kan de kinderen helpen beter te begrijpen wat er gaat gebeuren en hen afleiden van de pijn.
Ons tweede idee was een verbeterde behandelkamer. In SketchUp hebben we een 3D-model van een behandelkamer gemaakt, waarbij we de criteria uit sprint 1 goed hebben toegepast. Zo hebben we pastelkleuren gebruikt en de kleuren wit en blauw zoveel mogelijk vermeden, omdat die de kinderen aan een ziekenhuis kunnen doen denken, wat ze vaak een onaangenaam gevoel geeft.
Het derde idee dat we hadden, was een stethoscoop met kleurtjes en verschillende designs, zoals met beertjes of katjes. Volgens de kinderarts die we hebben gesproken, vinden kinderen de stethoscoop een van de engste dingen. Dit product biedt daar een oplossing voor.
Na het bedenken van deze drie ideeën hebben we ze beoordeeld en de resultaten in een tabel gezet. Een screenshot van deze tabel vind je ook hieronder. Na het beoordelen van alle ideeën hebben we de beste gekozen. In ons geval was dat de tweede: de verbeterde behandelkamer.
Vervolgens hebben we dit gekozen idee verder uitgewerkt. We hebben extra onderzoek gedaan naar de inrichting en de kleuren van de behandelkamer om ervoor te zorgen dat deze zo kindvriendelijk mogelijk is. We hebben ervoor gezorgd dat alle elementen uit de eerdere sprints in het ontwerp zijn meegenomen. Hierdoor is het een ruimte geworden die niet alleen praktisch is, maar ook een veilige en geruststellende omgeving biedt voor kinderen
.sprint 3
In sprint 3 hebben we ons verder gefocust op het verbeteren van ons gekozen idee: de verbeterde behandelkamer. We hebben diverse aspecten onder de loep genomen om ervoor te zorgen dat de kamer niet alleen kindvriendelijk, maar ook praktisch en hygiënisch is.
Een van de belangrijkste punten waar we aan gewerkt hebben, was de keuze van de materialen. We hebben gekozen voor materialen die gemakkelijk schoon te houden zijn. Dit is essentieel in een medische omgeving om hygiëne te waarborgen en de verspreiding van ziektekiemen te voorkomen. Voor de vloeren hebben we bijvoorbeeld gekozen voor een gladde, naadloze vinylvloer die eenvoudig te reinigen is. Voor de meubels en oppervlakken hebben we materialen gekozen zoals kunststof en roestvrij staal, die bestand zijn tegen desinfectiemiddelen.
Daarnaast hebben we extra aandacht besteed aan de verlichting in de behandelkamer. We hebben warme, zachte verlichting gekozen die een rustgevende sfeer creëert. Fel, kil licht kan kinderen afschrikken en een klinische indruk wekken, dus dit wilden we vermijden.
We hebben ook extra elementen toegevoegd om de kamer kindvriendelijker te maken. Zo hebben we bijvoorbeeld wanddecoraties met vrolijke en geruststellende afbeeldingen, zoals dieren en natuurtaferelen, toegevoegd. Ook hebben we een speelhoekje ingericht waar kinderen even kunnen ontspannen en afgeleid worden terwijl ze wachten.
Verder hebben we gekeken naar de meubels van de behandelkamer. We hebben ervoor gezorgd dat de meubels comfortabel en kindvriendelijk zijn, met afgeronde hoeken en zachte bekleding. Ook hebben we praktische oplossingen bedacht, zoals opbergkasten die toegankelijk zijn voor zowel het medische personeel als de kinderen, zodat ze bijvoorbeeld zelf speelgoed kunnen pakken.
Ook hebben we de ppt voor de eindpresentatie gemaakt, en de eindpresentatie gedaan.